Mitä ennen webinaarin pitämistä kannattaa ottaa huomioon?

Postaus sisältää affiliate-linkkejä, jotka on merkitty *-merkillä. Pelkkä linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja vaan voit vierailla sivustolla rauhassa ja harkita ostopäätöstä haluamasi ajan.

Haluaisitko aloittaa webinaarien pitämisen? Tässä blogiartikkelissa käyn läpi kohta kohdalta, mitä ennen webinaarin pitämistä kannattaa ottaa huomioon sekä millainen on hyvä webinaarialusta.

Ennen webinaarin pitämistä sinun kannattaa kirkastaa itsellesi mieleen seuraavat asiat:

  • Mikä on webinaarin tavoite?
  • Webinaarin hinta?
  • Mitä hyvä webinaari sisältää?
  • Millainen on hyvä webinaarin kesto?
  • Miten webinaarin kohderyhmä kannattaa rajata?
  • Miten webinaaria kannattaa markkinoida?
  • Millainen on hyvä webinaarialusta? (*Paljastus: Ensimmäiseksi webinaarialustaksi suosittelen WebinarKitiä!)
  • Mikä on webinaarin tavoite?

    Webinaareilla voi olla monenlaisia tavoitteita ja ne voivat vaihdella yrityksen ja tapahtuman luonteen mukaan. Tässä muutamia yleisimpiä tavoitteita, joita webinaareilla usein pyritään saavuttamaan:

    1. Koulutus ja kouluttaminen
      Haluatko levittää tietoa ja opettaa uusia taitoja?
    2. Tunnettuuden lisääminen
      Haluatko kasvattaa tietoisuutta tietyistä aiheista tai esimerkiksi yrityksesi tuotteista tai palveluista ja niiden hyödyistä/ominaisuuksista? 
    3. Vuorovaikutus ja sitouttaminen
      Onko tavoitteenasi sitouttaa yleisöäsi? 
    4. Asiantuntijabrändin vahvistaminen
      Haluatko vahvistaa yrityksesi tai itsesi asemaa asiantuntijana tietyllä alalla sekä rakentaa luottamusta ja uskottavuutta? 
    5. Liidien kerääminen
      Pyritkö keräämään webinaarillasi potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja myynnin tueksi? Vai haluatko mahdollisesti ohjata osallistujia tiettyihin toimenpiteisiin, kuten rekisteröitymiseen tai lomakkeiden täyttämiseen?

    Kun päätät webinaarisi tavoitetta, suosittelen, että valitset selkeästi muutaman tavoitteen ja suunnittelet sekä toteutat webinaarin nämä tavoitteet muistaen. Tällä tavalla pystyt myös määrittelemään tavoitteillesi selkeät mittarit ja arvioimaan webinaarin onnistumista sekä tekemään tarvittavia parannuksia tuleviin tapahtumiin.

    Webinaarin hinta

    Webinaarin sisältöä pohtiessasi joudut myös päättämään, pidätkö ilmaisen vai maksullisen webinaarin. Mikäli et ole aiemmin pitänyt webinaareja suosittelen, että pidät ensimmäisen webinaarisi ilmaisena ja kartutat kokemusta sekä palautetta osallistujiltasi.

    Mitä hyvä webinaari sisältää?

    Vaikka webinaarisi olisi ilmainen kannattaa muistaa, että osallistuja käyttää tähän kuitenkin omaa aikaansa. Keskity siis siihen, että tarjoat osallistujalle sopivasti myös uusia oivalluksia ja oppeja etkä vain mainosta omia palveluitasi.

    Webinaarin sisällön valinnassa on useita tekijöitä, jotka on tärkeää ottaa huomioon varmistaaksesi, että webinaari on informatiivinen, kiinnostava ja saavuttaa tavoitteensa. Webinaarin aihetta valitessa kannattaakin valita aihe, joka on ajankohtainen ja relevantti kohdeyleisöllesi. Tämä lisää osallistujien kiinnostusta. 

    Millainen on hyvä webinaarin kesto?

    Webinaarin kesto kannattaa päättää ennakkoon. Optimaalinen webinaarin kesto on usein kuvattu olevan 60 minuuttia, mutta mielestäni tässä kannattaa ensisijaisesti keskittyä laatuun eikä kestoon. Webinaari voi siis olla kaikkea 20 minuutin ja 1,5 tunnin väliltä. Olennaista on muistaa, että sinun ei kannata ylikuormittaa webinaarisi osallistujia liiallisella tiedolla. Keskity mieluummin olennaiseen ja tarjoa mahdollisuus syventyä aiheeseen jälkikäteen!

    Miten webinaarin kohderyhmä kannattaa rajata?

    Ennen kuin aloitat webinaarisi materiaalin koostamisen tai markkinoinnin tulee sinun kirkastaa itsellesi, millaiselle kohderyhmälle haluat webinaarin järjestää ja millaisista aiheista kohderyhmäsi on kiinnostunut. Näidenkin kysymysten kohdalla kannattaa palata tavoitteisiin. Ketä haluat webinaarillasi puhutella ja miksi? Suuntaatko webinaarin sellaisille henkilöille, jotka eivät tiedä webinaarisi aiheesta vielä mitään vai sellaisille jotka ovat aiheen konkeneita konkareita - tai kenties jotain tältä väliltä?

    Kun teet webinaarisi kohderyhmän valinnan huolella, pystyt puhuttelemaan juuri haluamaasi kohderyhmää webinaarisi markkinointimateriaalissa sekä ilmoittautumissivulla ja tätä kautta nostamaan webinaarisi osallistujamääriä!

    Millainen on hyvä webinaarialusta?

    Webinaarialustaa valitessa kannattaa pyrkiä siihen, että pystyt tekemään kaikki tarvittavat toimenpiteet yhdellä alustalla. Kannattaa pohtia, haluatko pitää sekä livewebinaareja että “evergreen-webinaareja”, jolloin webinaarivideosi on ennaltanauhoitettu ja osallistuja pääsee katsomaan webinaariasi joko sinun ennalta määrittelemänäsi aikana tai “sattumalta juuri nyt” (nämä ovat niitä webinaareja, jotka tuntuvat kuin sattumalta alkavat juuri parin minuutin kuluttua eli eng. “just on time”).

    Hyvällä webinaarialustalla pystyt myös luomaan webinaarisi ilmoittautumissivun eli landing pagen, lähettämään “kiitos ilmoittautumisesta”-viestin sekä muistutussähköpostit ennen webinaarisi alkua (ja näin ollen kasvattamaan webinaarisi osallistujamäärää).

    Webinaarialustaa valitessa kannattaa myös ottaa huomioon, että vaikka nyt tähtäisit vain 50 webinaariosallistujaan, ei sinun kannata hankkia sellaista alustaa, joka ei mahdollista liiketoimintasi kasvua myöhemmin.

    Lisäksi webinaarialustaa valitessa kannattaa tottakai kiinnittää huomiota myös hintaan. Useat webinaarialustat ovat nimittäin lyhyen kokeilujakson jälkeen todella kalliita ja varsinkin evergreen-webinaarin ylläpitoa varten kuukausimaksulla juokseva webinaarialusta voi tulla äkkiä todella kalliiksi.

    Edellä mainitut asiat huomioiden päädyin itse ottamaan käyttööni *WebinarKit -webinaarialustastan, joka on todella helppokäyttöinen ja edullinen webinaarialusta, jossa voin pitää rajattoman määrän ennnaltanauhoitettuja webinaareja eikä myöskään osallistujamäärää ole rajattu! WebinarKitiltä löytyy myös edullinen versio livewebinaarien pitämiseen. Siksi suosittelen lämpimästi myös sinua tutustumaan tähän alustaan!

    Miten webinaaria kannattaa markkinoida?

    Aloittaessani itse ensimmäisten webinaarien pitämistä tyydyin mainostamaan vain sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin sanottuna Instagramissa. Tämäkin voi riittää, jos sinulla on paljon seuraajia ja tavoitat heidät hyvin esimerkiksi storyjen kautta.

    Ensimmäistä webinaaria pitäessä keskityin itse panostamaan orgaaniseen eli maksuttomaan mainontaan omissa somekanavissani sekä sähköpostilistallani. Tällä tavoin varmistuin, että aihe todella kiinnostaa ja vasta sen jälkeen aloin pistää rahaa myös maksettuun mainontaan. Samaa suosittelen myös sinulle!

    Olennaista webinaarin markkinoinnissa on kuitenkin tiedostaa se, että sitä täytyy tehdä aktiivisesti. Ei siis riitä, että mainitset webinaaristasi kerran sosiaalisessa mediassa. Päätä mieluummin 1-2 viikon jakso juuri ennen webinaariasi ja nosta webinaarisi ilmoittautumissivua esiin säännöllisesti sosiaalisessa mediassa ja/tai sähköpostilistallasi oleville.

    Yksi vinkki vielä! Jos jännität webinaarin pitämistä, * WebinarKitiin voit tehdä halutessasi webinaaritallenteen ennakkoon, jolloin et joudu pitämään webinaariasi livenä. Tämä on mielestäni varsin hyvä keino ylittää se ensimmäinen kynnys webinaarien pitämiseen!

    Mitä mieltä olet tästä postauksesta?

    Menesty-piilotyonhaussa-hybridi