Verkkokurssin tekeminen - Kajabi vai Campwire kokemuksia yrittäjältä

||Postaus sisältää affiliate-linkkejä, jotka on merkitty *-merkillä.||

Verkkokurssin tekeminen - Campwire vai Kajabi kokemuksia
Onko mielessäsi verkkokurssin tekeminen? Haluaisitko löytää itsellesi hyvän verkkokurssialustan, jolla voit toteuttaa unelmasi vapaammasta arjesta?

Tässä blogipostauksessa kerron sinulle omakohtaisista kokemuksistani ja huomioistani, kun edessäni oli verkkokurssin tekeminen ja pohdin Campwire vai Kajabi välillä. Jaan sinulle kokemuksia, joiden avulla voit pohtia, mitkä asiat ovat sinulle tärkeimpiä verkkokurssialustaa valitessasi. Tavoitteeni on, että tämän postauksen luettuasi osaat ottaa huomioon verkkokurssialustan hinnoittelun ja voit pohtia millaisia ominaisuuksia verkkokurssialustassasi on tarpeen olla, jotta se ei heikennä turhaan kannattavuuttasi.

 Olisin itse kaivannut tällaista kokoavaa postausta kipeästi siinä vaiheessa, kun ensimmäisen verkkokurssin tekeminen oli edessä ja mietin eri verkkokurssialustojen (mm. Campwire vai Kajabi vai ehkä vielä joku muu) välillä. 

Kannattaa lukea postaus loppuun, sillä saat mahdollisuuden napata suosikkisovellukseni käyttöösi ilmaiseksi ohjeideni kera, jotta verkkokurssin tekeminen olisi sinulle mahdollisimman helppoa.

Verkkokurssin tekeminen - Campwire vai Kajabi kokemuksia - Millainen on hyvä verkkokurssialusta?

Verkkokurssialustan valinta voi tuntua vaikealta etenkin, jos verkkokurssin tekeminen on uutta - tai jos aiemmat kokemuksesi verkkokurssien myynnistä ovat johtaneet pettymykseen.

Myös verkkokurssialustojen ominaisuuksien vertailu voi tuntua vaikealta, jos ei tiedä mitä etsiä. Valitettavan usein myös kurssialustan hinnoittelu on verhoiltu näyttämään houkuttelevalta alhaisella kuukausimaksulla, joka sitten kostautuu myöhemmin kalliisti myyntiprovisioiden muodossa. Lisäksi saatat havahtua siihen, ettei ohjelmistossa olekaan kaikkea tarvitsemaasi tai että tuote on vielä pahasti kehityksen alla. 

Siltä varalta, että haluat hypätä suoraan, johonkin sinua kiinnostavaan kohtaan. 
Tässä postauksen sisällysluettelo:

1. Mitä tarkoittaa all-in-one verkkokurssialusta ja miksi se on ylivertainen?
2. Mitkä ovat verkkokurssialustan tärkeimmät ominaisuudet?
2.1. Mikä tekee verkkokurssialustasta luotettavan?
2.2. Miksi verkkokurssialustan toimintavarmuus on tärkeää?
2.3. Miksi verkkokurssialustan tulee olla helppokäyttöinen ja selkeä?
2.4. Mitä tarkoittaa verkkokurssialustan skaalautuvuus?
3. Millaisia ominaisuuksia verkkovalmennus alustassa on hyvä olla?
3.1. Mitä haluat myydä? - verkkovalmennus, verkkokurssi, yhteisö, digitaaliset tuotteet, podcast?
3.2. Voitko hoitaa sähköpostimarkkinoinnin ja luoda erilaisia automaatioita valitsemallasi ohjelmistolla?
3.3. Kuinka paljon voit muokata valmennusalustaa ja sen kautta luotuja valmennuksia oman näköiseksesi?
3.4. Tarvitsetko erillisen etätapaamistyökalun?
3.5. Voitko säästää aikaasi integraatioiden avulla?
3.6. Pystytkö johtamaan tiedolla ja datalla mututuntuman sijaan?
3.7. Kuinka helposti pystyt tekemään nettisivuille ja blogiin muutoksia?
3.8. Voitko yhdistää oman domainin?
4. Mihin muihin asioihin verkkovalmennusalustaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota?
4.1. Toimiiko asiakaspalvelu moitteettomasti? Millainen viive vastauksissa on?
4.2. Löytyykö ohjelmistoon selkeät ohjeet?
5. Mitä verkkovalmennusalustan hinnoittelusta on hyvä tietää ennen ostopäätöstä?
6. Kenelle verkkokurssin tekeminen sopii?
7. Kenelle verkkokurssin tekeminen ei sovi (tai mihin kannattaa ainakin varautua)?
8. Myytti, jonka haluan murtaa
9. Haluatko kokeilla mielestäni parasta verkkokurssialustaa ilmaiseksi 30 päivää?

1. Mitä tarkoittaa all-in-one verkkokurssialusta ja miksi se on ylivertainen?

Aloittaessani yrittäjänä tammikuussa 2022 minulla oli unelma paikka- ja aikariippumattomasta arjesta. Ajatuksenani oli aloittaa verkkokurssin tekeminen muun muassa työnhakuun liittyen. 
Ennen ensimmäisen verkkokurssin myyntini aloittamista kuvittelin, että minun täytyisi ensin tehdä verkkokurssi valmiiksi (videoida, käsikirjoittaa, jne.) ja luoda se verkkokurssialustalle. Ja näin myös tein. 
Valitsin käyttööni noin 100 € maksavan verkkokurssialustan, jonka ominaisuuksiin ei juurikaan perehtynyt. Ajattelin ohjelmistoa valitessani, että riittää kunhan sillä pystyy tekemään verkkokursseja helposti ja maksutavoissa olisi “kaikki mahdolliset vaihtoehdot”.

Vielä tuossa kohtaa en tullut ajatelleeksi, että asiakkaat eivät tule löytämään kurssialustalleni itsestään! Verkkokurssia tai verkkovalmennusta täytyy nimittäin tavalla tai toisella myydä. Jos siis mietit, “onko verkkokurssin tekeminen helppoa?”, niin mielestäni vastaus on kyllä. Verkkokurssin tekeminen on helppoa, mutta asiakashankinta vaatii työtä!
Kuukausimaksun juostessa jouduinkin ottamaan käyttööni vielä erikseen kuukausimaksullisen sähköpostimarkkinoinnin työkalun, webinaarialustan sekä tapaamistyökalun, jotta voisin todella onnistua myynneissä. Hintaa alkoi siis kertyä koko ajan enemmän ja enemmän. 

Samalla jouduin säätämään yhä useammassa eri ohjelmistossa, mikä teki asioista entistä monimutkaisempia. Sinnittelin alustan kanssa vajaan vuoden, kunnes päädyin lopulta lataamaan kurssimateriaalit itselleni ja pistämään unelmani verkkokurssien myynnistä tauolle. Eli nyt kun mietin takautuvasti Campwire kokemuksia, voin todeta, että alusta oli selkeä ja helppokäyttää mutta ei vastannut tarpeisiini ja olisi myös johtanut viimeistään vuoden 2023 aikana kohtuuttomiin kuluihin. 

Etsin hyvän tovin sopivaa kurssialustaa tai oikeastaan tässä kohtaa voisi sanoa, että olin nostanut kriteerini uudelle tasolle. Halusin all-in-one ohjelmiston, jolla voisin hoitaa sekä verkkokurssin tekeminen, sähköpostimarkkinointi, livetapaamiset ja maksut mahdollisimman helposti ja vaivattomasti.

Kokeilin ensin beta-vaiheessa olevaa verkkokurssialustaa, josta kerron tarkemmin postauksessa tuonnempana.

Vihdoin ja viimein rohkaistuin kokeilemaan all-in-one verkkovalmennusalustaa/ohjelmaa, *Kajabia Varmuuden vuoksi otin tästäkin alkuun maksuttoman kokeilujakson. Halusin nimittäin varmistua, että ohjelmassa on todella kaikki tarvitsemani ominaisuudet ja mielellään vähän enemmänkin. Kerron näistä seuraavaksi:

2. Mitkä ovat verkkokurssialustan tärkeimmät ominaisuudet?

Kuten jo tiedätkin, ennen nykyisen ohjelmiston eli Kajabin käyttöönottoa olin käyttänyt jo paria muuta verkkokurssi alustaa (Zenleriä ja Campwireä). Tiesin siis melko hyvin, mitä ominaisuuksia toimivalta all-in-one ohjelmistolta kaipasin.
Kartoittaessani eri verkkokurssialustoja tammikuussa 2023 päädyin siihen, että minulle verkkokurssi alustassa 
4 tärkeintä asiaa ovat:

  • Luotettavuus
  • Toimintavarmuus
  • Helppokäyttöisyys
  • Skaalautuvuus

Avaan vähän tarkemmin, mitä näillä tarkoitan ja voit kokemustani hyödyntäen miettiä, paljonko nämä painavat sinulle vaakakupissa. Aloin siis miettiä:

2.1. Mikä tekee verkkokurssialustasta luotettavan?

Tulin siihen tulokseen, että minulle luotettavuus valmennusalustaa tai mitä tahansa muuta bisneskriittistä ohjelmistoa valitessani tarkoittaa sitä, että 
minun tulee voida luottaa siihen, että alusta/ohjelmisto on aidosti pitkäikäinen. 
Pahin painajaiseni olisi nimittäin se, että aloittaisin jonkin ohjelmiston käytön, rakentaisin sinne valmennusmateriaalit, myyntisivut, tuotteet, yms isolla vaivalla ja sen jälkeen…

  1. ohjelmistoa kehittävä yritys ilmoittaisikin, etteivät he enää kehitä tuotetta (eli uusia ominaisuuksia ei tulisi ja bugeja ei korjattaisi), tai
  2. ohjelmistoa kehittävä yritys ilmoittaisikin, että tuotteen kehitystä ei enää jatketa beta-vaihetta pidemmälle, koska rahat on loppu tai myyntiä ei ole saatu lentoon.

…eli verkkokurssin tekeminen tyssäisi alustan ongelmiin. 

Vaikka olenkin monessa asiassa riskinottaja, en riskeeraa (enää) omaa liiketoimintaani (ja elantoani!) pistämällä rahojani johonkin sellaiseen, joka ei palvele liiketoimintaani kunnolla.

Selvitellessäni nykyisen ohjelmistoni taustoja, sain tietää, että sitä kehittävä yritys Kajabi LLC on ollut markkinoilla yli 10 vuotta (yritys perustettu 2010). Helmikuussa 2022 yritys raportoi, että heillä on yli 51000 aktiivista asiakasta, jotka siis myyvät omia tuotteitaan alustan kautta ja alustan kautta on tehty myyntiä yli 60 miljoonalle loppukäyttäjälle (eli verkkovalmennusten yms ostaneita asiakkaita on todella paljon).

Nämä kuultuani ajattelin, että kyseessä on luotettava ja vakaa toimija.
Luotettavuudesta minulle viesti myös se, että tiesin monien tunnettujen valmentajien ja digiyrittäjien käyttävän kyseistä alustaa omassa bisneksessään.

2.2. Miksi verkkokurssialustan toimintavarmuus on tärkeää?

Ostin taannoin valmennuksen, jota myytiin kehitysvaiheessa olevan verkkokurssi alusta Zenlerin kautta. Syötin maksuvaiheessa yritykseni y-tunnuksen ja yhtäkkiä huomasin, kun hinnasta hävisi noin 1/4. Nopealla matikalla tajusin, että valmennusalustan kautta tehty myyntisivu yrittää myydä tuotteen minulle arvonlisäverottomana. 

Laitoin viestiä yrittäjälle ja kerroin bugista. Sovimme yrittäjän kanssa, että hän lähettää minulle laskun korjatuilla tiedoilla. 
Toimin varmasti kuten moni muukin rehellinen asiakas olisi toiminut. Silti aloin miettiä, miltä yrittäjästä olisi tuntunut, jos en olisikaan ollut rehellinen vaan myhäillyt kaikessa hiljaisuudessa “sainpas alennusta”? 

Tämä bugi ei siis ollut yrittäjän vika. Kyseessä oli ohjelmistossa ollut bugi. En tiedä onko kyseistä bugia vieläkään korjattu.
Tässä siis yksi esimerkki siitä, millaisiin bugeihin saatat törmätä, jos ohjelmisto on vielä kehitysvaiheessa. 
Kyseinen bugi ei minun silmissäni vähentänyt valmentajan uskottavuutta eikä myöskään ammattitaitoa, mutta omat hermoni eivät riitä tällaisten bugien ratkomiseen. (Tässä onkin yksi iso syy sille, että en voin suositella Zenleriä sinulle varauksetta.)
Kajabi sovellusta käyttäessäni en sen sijaan ole törmännyt tällaisiin ongelmiin vaan olen päinvastoin ollut tyytyväinen siihen, miten hyvin ohjelmisto toimii ja verkkokurssin tekeminen ja myyminen on vaivatonta. 

Toisaalta iso syy tähän on varmasti nuo aiemmin mainitsemani 60 miljoonaa alustan loppukäyttäjää ja yli 51000 aktiivista valmennusalustan testannutta myyjää. 

Mikään ohjelmisto ei varmasti koskaan ole täydellinen ja aina kun uusia ominaisuuksia kehitetään, voi löytyä virheitä. Tämä ohjelmisto on kuitenkin tuntunut alusta alkaen varmalta valinnalta.

2.3. Miksi valmennusalustan tulee olla helppokäyttöinen ja selkeä?

Yrittäjänä ajattelen niin, että valmennusalustan tulee palvella asiakastani ja minua parhaalla mahdollisella tavalla. Uskon, että olet samaa mieltä, vaikket olisikaan vielä tehnyt tai myynyt yhtään digituotetta. Olet kuitenkin todennäköisesti ostanut joskus jonkin verkkovalmennuksen tai verkkokurssin.

Tästä syystä vaihtaessani vanhasta verkkokurssi alustastani nykyiseen all-in-one ohjelmistoon, kiinnitin huomiota siihen, että
asiakas pystyy…

  • käyttämään valmennusmateriaalia sekä tietokoneella että puhelimella
  • seuraamaan omaa etenemistään valmennusmateriaaleissa helposti
  • etsimään vaivatta tarvitsemansa tiedon (hyvin jäsennelty alusta)
  • saamaan muistutukset uusista materiaaleista/moduuleista niiden avautuessa, jne.

yrittäjänä pystyn…

  • luomaan myyntisivut (eli landing page) nopeasti
  • kytkemään myyntisivuille toimivat ja edulliset maksutavat
  • varmistamaan, että asiakas saa ostoksen jälkeen kuitin ja kirjautumistiedot
  • luomaan verkkovalmennuksen/verkkokurssin helposti asiakasystävälliseksi
  • seuraamaan myymieni tuotteiden/palveluiden tilastoja (sivun kävijät, ostaneet jne)
  • tekemään halutessani lisämyyntiä myyntiputken avulla (esim. ilmainen liittymislahja -> edullinen tuote -> päätuote)
  • skaalaamaan bisnestäni ja myymään kasvavalla volyymilla 

2.4. Mitä tarkoittaa verkkovalmennusalustan skaalautuvuus?

Mainitsin edellisessä kohdassa, että verkkokurssialustan vaihdon yhteydessä kiinnitin huomiota myös siihen, että valitsemani uusi ohjelmisto varmasti tukee yritystoimintani skaalautumista ilman, että palvelun hinta hipoo pilviä.

Olen siis oppinut arvostamaan myös sitä, että nykyinen ohjelmistoni mahdollistaa useiden erilaisten valmennustuotteiden myymisen.

Tämän lisäksi pystyn tekemään ohjelmistolla helposti myös nettisivut, rajattoman määrän laskeutumis- ja myyntisivuja sekä käyttämään ohjelmistoa myös sähköpostien lähettämiseen eli valmennusteni markkinointiin. En siis joudu enää maksamaan monen ohjelmiston käytöstä erikseen!

3. Millaisia ominaisuuksia verkkovalmennus alustassa on hyvä olla?

Annan alle muutaman esimerkkikysymyksen, joiden kautta lähdin itse tekemään valintaa eri ohjelmistojen välillä. Voit hyödyntää näitä kysymyksiä myös omaa investointia tehdessäsi.

3.1. Mitä haluat myydä? - verkkovalmennus, verkkokurssi, yhteisö, digitaaliset tuotteet, podcast?

Aloittaessani yritystoimintaani ajattelin, että pelkän verkkokurssin tekeminen ja livevalmennukset riittävät.
Nyttemmin olen kuitenkin päätynyt laajentamaan palveluideni tarjoamaa myös muihin digitaalisiin tuotteisiin (kuten CV- ja hakemuspohjiin). 

Olen myös harkinnut e-kirjan, podcastin sekä jonkinlaisen yhteisön perustamista. Näiden kaikkien toteutus onnistuu kätevästi nykyisessä ohjelmistossa.

Valmennuskursseja ja verkkokursseja luodessani minulle on ollut myös tärkeää, että voin itse päättää, milloin asiakkaani saa pääsyn tuotteeseen/palveluun eli tuleeko kaikki materiaali näkyviin kerralla vai tiputellen moduuleittain. Lisäksi voin valita, haluanko myydä ns. “lifetime” tuotetta, joka on asiakkaan käytössä loputtomiin vai rajoitanko pääsyn esim. 6 kuukauden ajalle.
Vinkki: Kun valitset verkkokurssi- tai verkkovalmennusalustaa, ota huomioon, että verkkokurssin tekeminen ja valmiiden tuotteiden siirtäminen toiseen järjestelmään on oikeasti työlästä. Kannattaa siis kerralla valita sellainen alusta, joka skaalautuu pitkälläkin tähtäimellä.

3.2. Voitko hoitaa sähköpostimarkkinoinnin ja luoda erilaisia automaatioita valitsemallasi ohjelmistolla?

Yritystoimintaani käynnistäessä en tullut ajatelleeksi, että passiivinen tulo verkkokursseilla vaatii vähintäänkin markkinoinnin automaation ponnisteluja.

Tästä syystä ensimmäisessä verkkokurssi alustassani ei myöskään ollut tällaisia toimintoja vaan olin puhtaasti erillisen sähköpostimarkkinoinnin työkaluni varassa. Olisinpa kiinnittänyt tähän huomiota jo aiemmin. Sen sijaan annoin edullisemman kk-maksun hämätä.

Kantapään kautta oppineena, tiedän nykyään paremmin, että verkkovalmennusten tai verkkokurssien myyntiin ei siis riitä se, että ottaa vain minkä tahansa ohjelmiston käyttöönsä.

Toisin sanoen, jotta voin tehdä myyntiä verkkovalmennuksilla tai verkkokursseilla, tarvitsen riittävästi liikennettä myyntisivuilleni. Mainostoimistot huutavat tässä kohtaa kilpaa “mainosta Googlessa!” “mainosta Facebookissa/somessa!”.

Fakta on kuitenkin se, että ennen kuin kannattaa laittaa rahojaan mainoksiin, on hyvä saada orgaaninen markkinointi toimivaksi. Eli pitää huoli siitä, että nykyistä yleisöä/seuraajakuntaa kiinnostaa juuri minun tuotteeni ja he ovat valmiita ostamaan.
Tähän yhtenä hyvänä keinona toimii sähköpostimarkkinointi. Tarvitaan siis joko maksullinen sähköpostimarkkinoinnin työkalu tai all-in-one verkkovalmennusalusta, joka mahdollistaa markkinointiluvan keräämisen sekä sähköpostimarkkinoinnin.

Mielestäni Kajabin sähköpostityökalu onkin yksi parhaiten pidetty salaisuus enkä suoraan sanottuna ymmärrä, miksi tästä ei puhuta enempää! Pystyn lähettämään rajattoman määrän sähköposteja joka kuukausi 10 000 - 100 000 sähköpostisoitteeseen ilman lisäkuluja. (Toisaalta jos haluaisin jatkaa ActiveCampaign- tai MailChimp-ohjelmien käyttöä, sekin onnistuisi helposti Kajabin suorien integraatioiden avulla).

Tälläkin hetkellä minulla on nykyisessä ohjelmistossani yksittäisten ajastettujen sähköpostien lisäksi erilaisia sähköpostisarjoja, jotka käynnistyvät, kun tietyt kriteerit täyttyvät sähköpostilistani lukijan suhteen.

Edellä kuvattu oli yksi niistä puuttuvista ominaisuuksista, jota ei esimerkiksi aiemmin käyttämässäni verkkokurssi alustassa ollut ja jouduin käyttämään erillistä sähköpostimarkkinoinnin työkalua. Onnekseni pääsen nykyään helpommalla (ja halvemmalla).

3.3. Kuinka paljon voit muokata valmennusalustaa ja sen kautta luotuja valmennuksia oman näköiseksesi?

Verkkovalmennuksiin soveltuvaa ohjelmistoa valitessani minulle oli myös tärkeää, että en tarvitse erikseen koodaustaitoja. 
Nykyinen ohjelmistoni on onneksi helppokäyttöinen. Pystyn muokkaamaan ja kopioimaan verkkokurssialustalle tekemiäni valmennuksia ja moduuleita nopeasti ja valitsemaan kuhunkin valmennukseen tai kurssiin eri tiedostomuotoja (videoita, tekstiä, ääntä, ladattavia tiedostoja jne).

3.4. Tarvitsetko erillisen etätapaamistyökalun?

Yritystoimintaa aloittaessani pidin ensimmäisiä valmennustapaamisia Google Meetsin kautta, mutta siirtyessäni nykyisen ohjelmiston käyttäjäksi olen pitänyt muun muassa kaikki pienryhmävalmennustapaamiset koko ajan sen sisäänrakennetussa etätapaamistyökalussa. 

Ohjelmisto toimii siten, että käynnistäessäni liven, voin valita lähteekö tästä kyseisen valmennuksen ostaneille asiakkailleni sähköpostiin ilmoitus vai ei. Voin myös valita, tallennanko liven vai en. 

Lisäksi asiakkaani osallistuvat liveen etunimellä (eivät koko nimellä kuten esimerkiksi automaattisesti Googlessa, Zoomissa tai Teamsissakin saattaisi käydä). Tämä on pieni nyanssi, mutta pidän tätä tärkeänä asiakkaideni yksityisyydensuojan kannalta silloin kun linjoilla on muita osallistujia. 

Muutoin toiminnallisuudet ovat samat kuin missä tahansa muussakin etätapaamisalustassa:

  • Näytönjakaminen
  • Tapaamisen nauhoittaminen
  • Chat
  • Mikrofonin mykistäminen/käynnistäminen
  • Videokameran kytkeminen päälle/pois.

Näiden ominaisuuksien lisäksi etuna on myös se, että videotyökalu kuuluu nykyisen ohjelmiston kk-hintaan. En siis joudu maksamaan erikseen esimerkiksi Zoomin käytöstä. Osallistujia voi olla linjoilla yhtä aikaa jopa 100 eli käytännössä myös pienimuotoiset webinaarit onnistuisivat tällä alustalla.

3.5. Voitko säästää aikaa integraatioiden avulla?

Yksi iso helpotuksen aihe, jolla olen pystynyt vähentämään turhan manuaalisen työn määrää, onkin ollut nykyisin käyttämäni ohjelmiston käyttöönoton myötä eri ohjelmistojen yhdistäminen parilla napin painalluksella integraatioiden avulla (Kajabista löytyy suorat integraatiot muunmuassa ohjelmiin Clickfunnels, Google Analytics ja Stripe).
Pystyn siis integraatioiden avulla saamaan luotettavaa analytiikkaa, lähettämään kohdennettuja sähköposteja haluamilleni henkilöille ja maksimoimaan myös kannattavuuden.

Aiemmin käyttämässäni verkkovalmennusalustassa ei ollut mahdollisuutta integroida juurikaan eri ohjelmistoja (tai jos olikin, ne eivät toimineet kunnolla). Tämä aiheutti muun muassa sen, että asiakkaan ostaessa verkkovalmennuksen jouduin manuaalisesti lisäämään hänelle sähköpostimarkkinoinnin ohjelmistooni tagin. Halusin nimittäin varmistaa, ettei hänelle lähtenyt enää turhaan muistutuksia verkkovalmennuksen ostamisesta. Tämä voi kuulostaa pieneltä jutulta, mutta mitä enemmän tällaiset “pikku jutut” kertaantuvat ja toistuvat, alkavat ne syödä yllättävän paljon aikaa laskutettavasta työstä, jos niitä näpertää manuaalisesti.

3.6. Pystytkö johtamaan tiedolla ja datalla mututuntuman sijaan?

Saatat tietääkin, että työskentelin ennen yrittäjyyttäni myynnin konsultoinnin tehtävissä yli 6 vuoden ajan. Tuona aikana selkärankaani iskostui liiketoiminnan kannalta yksi erittäin olennainen asia: Johda tiedolla, älä mututuntumalla!
Väitän, että tämä oppi on kantanut minua pitkälle ja auttanut myös kehittämään toimintaani. Kehittyäkseni tarvitsen kuitenkin tietoa.

Tämä sama pätee myös verkkovalmennusteni myyntiin. Jotta voin tehdä tarvittaessa parannuksia myyntisivuilleni eli niille sivuille, joiden kautta asiakas lukee tietyistä valmennuksistani, tarvitsen avukseni analytiikkaa:

  1. paljonko sivuilla on kävijöitä
  2. moniko ostaa
  3. moniko katsoo videon x, jne.

Nykyisessä all-in-one ohjelmistossa on jo itsessään hyvät analytiikkamahdollisuudet, mutta pystyn myös helposti vielä lisäämään tähän muita analytiikkatyökaluja, jotka auttavat sivustoni kävijöiden analysoinnissa ja päätöksenteossa.
Sama pätee myös lähettämiini sähköposteihin. Saan tietoa esimerkiksi meilien avaus- ja klikkausprosenteista. Tämän datan perusteella voin tehdä tarvittaessa muutoksia. Tässä on myös yksi syy sille, miksi pelkkä sähköpostilaatikko (eli gmail tai outlook) ei riitä, kun halutaan tehdä kannattavaa liiketoimintaa!

3.7. Kuinka helposti pystyt tekemään nettisivuille ja blogiin muutoksia?

Nykyisin käyttämäni ohjelmisto taipuisi verkkokurssien ja -valmennusten sekä sähköpostimarkkinoinnin lisäksi helposti myös nettisivujen tekemiseen ja blogialustaksi.

Tätä siirtoa en kuitenkaan ole vielä lähtenyt tekemään. Nykyisen sivustoni ylläpito ja kehitys on minulle maksutonta. Jos minulla ei olisi asiat näin hyvin, tekisin nettisivuni hyvin todennäköisesti *Kajabin kautta. Sieltä nimittäin löytyy paljon “valmispohjia”, joita voi muokata helposti “drag & drop” -palikoilla - ilman koodaustaitoja.

Tähän saakka olen kuitenkin hyödyntänyt Kajabin nettisivutyökalua nimenomaan verkkovalmennusteni ja liidimagneettieni laskeutumis- ja myyntisivuihin, jotka ovat eri osoitteessa kuin ILOA Consultingin pääsivut.

3.8. Voitko yhdistää oman domainin?

Nykyisessä ohjelmistossa käytän versiota, jossa minulla on kustomoitu domain, joka potentiaalisten asiakkaidenikin on helpompi muistaa ja joka ei jää irralliseksi netin syövereihin.

En ole tekniikan ihmelapsi ja periaatteeni on, että haluan käyttää ohjelmistoja, joita osaan käyttää ilman valtavaa perehdytystä. Nykyisen kustomoidun domainini yhdistin itse ilman apua nykyiseen verkkovalmennustalustaani. Toisin sanoen: Jos minä pystyn tähän, pystyt sinäkin! (Toisaalta sinun ei ole mikään pakko hankkia itsellesi kustomoitua domainia, vaan voit myös käyttää verkkovalmennusalustan tarjoamaa valmisdomainia, mutta tässä tapauksessa siinä näkyy aina käyttämäsi alustan nimi. Esim: https://www.mykajabi.sinunsivusinimi.com/valmennuksesi-nimi vrt. esim. https:www.sinunsivunnimi.fi/valmennuksesi-nimi)
Käytin alkuun verkkokurssi alustaa, jossa en pystynyt vaihtamaan domainin osoitetta oman brändini alle vaan url-osoitteessa näkyi aina käyttämäni palveluntarjoajan nimi. Tämä ei sinänsä ollut ongelma, mutta siinä vaiheessa, kun tein päätöksen, että alan rakentaa Unelmatyönhakijoiden-sivustoa halusin luoda myös nettisivun, joka keskittyisi asiakkaisiini ja pitäisi brändini yhtenäisenä.

4. Mihin muihin asioihin verkkovalmennusalustaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota?

4.1. Toimiiko asiakaspalvelu moitteettomasti? Millainen viive vastauksissa on?

Yksi asia, jota ei mielestäni korosteta riittävästi verkkovalmennusalustaa tai minkä tahansa muunkaan ohjelmistoa valitessa on asiakaspalvelun laatu.

Etsiessäni alkuvuodesta 2023 uutta verkkovalmennusalustaa kuulin nykyisestä palveluntarjoajastani paljon hyvää. Tyytyväiset yrittäjät kertoivat, kuinka 

heidän asiakaspalvelunsa on aivan huippu! 

Vielä valintavaiheessa ajattelin, että tämä nyt ei ole se ratkaiseva tekijä. Eikä ollutkaan.

Huippu asiakaspalvelu on varmasti yksi ratkaiseva tekijä siihen, miksi jatkan tyytyväisenä asiakkaana, vaikken juurikaan ole joutunut olemaan heihin yhteydessä. Nimittäin jo pelkkä tieto siitä, että viestiini vastataan sekunneissa, tuo yllättävän paljon mielenrauhaa.

Ne muutamat kerrat, kun olen lähestynyt asiakaspalvelua/tukea, minulle on vastattu chatin kautta alle minuutissa. Olen saanut ystävällistä ja asiallista palvelua.

Yksi esimerkki tilanteesta, jolloin tarvitsin asiakaspalvelun apua: Olin vahingossa muuttanut ostopainikkeen värin valkoiseksi, jolloin asiakkaani eivät nähneet koko painiketta. Minä tietysti luulin, että painike on hävinnyt enkä keksinyt missä on vika. Sain vastauksen chatin kautta hetkessä ja tämän jälkeen pystyin korjaamaan painikkeen värin ja asiakkaani pääsi suorittamaan maksun.
Tällaisten minusta johtuneiden yksittäisten kömmähdysten lisäksi olen lähestynyt asiakaspalvelua chatin kautta kysyen “mistä löydän ominaisuuden a?” ja olen saanut vastauksen hetkessä.

Pidän myös siitä, että jokaisen chat-keskustelun jälkeen minulta kysytään palautetta “miten tyytyväinen olit?”. Väitän, että palvelun laatua ei olisi saatu tuolle tasolle, ellei asiakkaiden toiveita ja palautteita priorisoitaisi korkealle. Koen siis saavani VIP-tason palvelua hyvin maltillisella hinnalla.

Aiemmalla palveluntarjoajallani ei ollut livechatia, vaan kysymykset lähetettiin sähköpostitse, jolloin vastauksen saaminen ja kysymyksen tarkentaminenkin kesti luonnollisesti huomattavasti kauemman aikaa.

4.2. Löytyykö ohjelmistoon selkeät ohjeet?

Asiakaspalvelun nopeuden ja tarkkuuden lisäksi puntaroin myös ohjeiden ja vinkkien määrää. 
Pidän siitä, että nykyisin käyttämässäni ohjelmistossa on selkeät ohjeet ja tutoriaalit, joista löytyy käytännössä vastaus lähes kaikkeen. Parasta näissä videoissa on se, että ne ovat lyhyitä 20 sekunnin - 5 minuutin pituisia, eli riittävän napakoita tällaiselle hätähousulle, kuten minä. Videolla näytetään selvästi ja yksinkertaisesti, miten jokin asia tehdään (esim. “miten yhdistää oma domain”). Ei mitään turhia jaaritteluita. Selkeät ohjeet ja that’s it.

5. Mitä verkkovalmennusalustan hinnoittelusta on hyvä tietää ennen ostopäätöstä

Kolmea verkkovalmennusalustaa testanneena olen huomannut, että palveluiden hinnoitteluissa on isoja eroja. 
Joskus hintaero on perusteltavissa sillä, että verkkovalmennusalusta on ollut markkinoilla jo useita vuosia ja toiminnallisuudet on ehditty hioa huippuunsa. Päinvastaisesta syystä osa valmennusalustoista tuntuu työntyvän markkinoilla hyvinkin alhaisilla hinnoilla ja strategiana on kehittää alustaa sitä mukaan kun maksavat asiakkaat käyttävät palvelua ja bugeja nousee esiin ja laajennustarpeita ilmenee.

Yritystoimintaani aloittaessani en tullut ajatelleeksi sitä, miten paljon valmennusalustat maksavat ja “vetävät välistä”. Käytin alkuun verkkokurssi alustaa, jonka kuukausimaksu oli n. 100 €, mutta joka veloitti 7 % jokaisesta myymästäni tuotteesta extraa. Tämän lisäksi maksunvälittäjäni veloitti vielä oman palveluhinnastonsa mukaisesti (35 snt + 2,5 % jokaisesta ostosta) lisää. 
Karkeasti laskettuna 199 € (sis. alv 24 %) verkkokurssistani meni siis 38,52 € alveihin ja 19,26 € alustan kuluihin (13,93 € vanhalle verkkokurssi alustalle ja 5,33 € maksunvälittäjälle). Eli minulle jäi kulujen ja maksettujen alvien jälkeen vain 141,22 € (josta tietenkin vähennetään vielä Suomen lain mukaisesti verot). 
Jälkeenpäin mietittynä lähes 10 % kulut ovat mielestäni kohtuuttomat. Varsinkin kun kyseisellä alustalla ei ollut läheskään kaikkia ominaisuuksia, joita nykyisin käyttämässäni ohjelmistossa on.

Nykyään en maksa lainkaan provisiota/komissiota myynneistä kurssialustalleni. Maksan vain kiinteää kuukausimaksua ja maksunvälittäjälle 1 % jokaisesta ostosta. 

Maksuvaihtoehtoina toimii pankki- ja luottokortti. Halutessaan asiakas voi tietenkin pyytää minulta laskun, jos jostain syystä haluaa maksaa pankkisiirrolla. Enää en siis maksa lähes 9 prosenttiyksikköä ylimääräistä siitä, että maksuvaihtoehtoja olisi lukuisia! 

Otetaan esimerkkilaskelma ja kuvitellaan, että tekisit myyntiä kuukaudessa 5980 € (alv 0) (20 x 299€). Käytän esimerkissä alvittomia hintoja.

Verkkokurssin tekeminen - Campwire vai Kajabi kokemuksia_Esimerkkilaskelma.jpg

Esimerkkilaskelmasta näet, että saat liikevaihtoa noin 500 € enemmän, kun valitset kurssialustan, joka ei veloita sinulta myyntiprovisiota. 

Toinen olennainen asia, joka liittyy laskelmaan on se, että maksamalla vain muutaman euron enemmän kurssialustan kk-maksua voit saada jopa enemmän ominaisuuksia käyttöösi ja säästää samalla. Tämä tietenkin riippuu siitä, minkä verkkokurssi alustan valitset. (Minulla on itselläni nykyään siis *Kajabi Growth käytössä juurikin automaatioiden ja live-chatin vuoksi).

6. Kenelle verkkokurssin tekeminen sopii?

Alkaessani suunnitella yritystoimintaani ja siirtymää kokoaikaisesta palkkatyöstä ensin sivutoimiseksi ja lopulta päätoimiseksi yrittäjäksi, päätin heti alussa, etten halunnut sitoa itseäni ja yritystoimintaani mihinkään tiettyyn kaupunkiin tai edes maahan.

Yksi luontainen keino tähän oli tietysti ottaa etätapaamiset käyttöön. Halusin mahdollistaa itselleni paikkariippumattomuuden lisäksi kuitenkin myös enemmän vapauksia oman arkeni suunnitteluun ja aikatauluttamiseen. Siksi lähdinkin heti yrittäjyyteni alkumetreiltä alkaen luomaan ja kehittämään myös digitaalista liiketoimintaa (kuten verkkokursseja).

Sanoisinkin, että mikäli sinulla on samansuuntaisia haaveita ja haluat luoda (aika- ja) paikkariippumattoman elämäntyylin, kannattaa valita alkuun yksi aihe digitaaliselle palvelulle tai verkkokurssille ja lähteä viemään tätä ideaa käytäntöön. 
Viimeiset vuodet ovat muuttaneet maailmaa niin paljon, että voit hyvin olla personal trainer, joogaohjaaja, univalmentaja, ravintovalmentaja, hyvinvointivalmentaja, talousvalmentaja tai vaikkapa uravalmentaja - kaikille näille palveluille on kysyntää myös verkossa ja digitaalisessa muodossa verkkokurssina, verkkovalmennuksena tai vaikkapa kk-maksullisena yhteisönä. Loppujen lopuksi vain taivas on rajana!

Jos päädyt verkkokurssiin tai verkkovalmennukseen, kannatta arvioida omaa jaksamistasi ja sitä kuinka paljon siedät painetta.
Tarkoitan tällä sitä, että ei ole yhtä oikeaa tapaa aloittaa verkkokurssien/-valmennusten myynti. 
Voit halutessasi valmistella kurssin rauhassa valmiiksi ja vasta sen jälkeen alkaa tehdä myyntiä. Tällöin kannattaa kuitenkin muistaa, että kurssin tekemiseen menee oma aikansa ja lisäksi tarvitset aikaa hankkia asiakkaita - joko lanseerauksella tai ongoing-mallilla.

Toinen vaihtoehto on, että aloitat ennakkomyynnillä ja testaat palvelusi kysyntää ennen kuin teet itse kurssimateriaalin. Siinä vaiheessa kun ensimmäiset asiakkaat sanovat sinulle kyllä, alat valmistella materiaalia ja rakennat kurssia sitä mukaa, kun valmennus etenee.

Ensimmäinen vaihtoehto sopii mielestäni silloin, kun jo tiedät, että palvelullesi tulee olemaan kysyntää, mutta verkkokurssin tekeminen tuntuu järkevältä esim. päivätyön rinnalla kaikessa rauhassa. Jälkimmäinen vaihtoehto sen sijaan sopii ihmiselle, joka ei paineistu asioiden keskeneräisyydestä ja uskaltaa luottaa omaan jaksamiseensa. Tässä jännittävintä on varmasti monelle se, että jos aloittaa kurssien myynnin ensimmäistä kertaa, voi olla vaikeaa arvioida, paljonko niiden verkkokurssin tekeminen vie aikaa - kannattaa siis olla tarkkana siinä, mitä ja miten asiakkaille lupaa asioita.

Olennaista marssijärjestystä miettiessä on mielestäni kuunnella itseäsi ja miettiä, mikä sopii sinun elämäntilanteeseesi parhaiten.
Jos mietit, mikä verkkokurssialusta/ohjelma sopii juuri sinun tarpeisiisi, riippuu siitä:

  • millaisia tuotteita ja palveluita haluat myydä
  • millaiset tekniset taidot sinulla on
  • osaatko kohtalaisesti englantia.

Jos haluat asiakaspalvelutuen ehdottomasti suomeksi, silloin palveluvalikoima rajautuu hyvin pieneen määrään toimijoita ja tämä näkyy valitettavasti myös hinnassa. Jos sen sijaan pärjäät ihan ok englannin kielellä eli pystyt lukemaan lyhyehköjä tekstejä, voin suositella sinulle lämpimästi *Kajabia. Se ei tosiaan vaadi kummempia teknisiä taitoja eikä ihmeellistä kielipäätäkään ja on muutoinkin helppokäyttöinen.

7. Kenelle verkkokurssin tekeminen ei sovi (tai mihin kannattaa ainakin varautua)?

Verkkokurssien tai muiden digitaalisten palveluiden myyntiä harkitessasi sinun kannattaa miettiä, paljonko olet valmis investoimaan eri ohjelmistoihin kuukaudessa rahaa. Toisaalta kannattaa miettiä, oletko valmis sitoutumaan siihen, että minkä tahansa verkkokurssin myyntiin tai markkinointiin täytyy panostaa. 
Hyvin usein meillä ihmisillä on tapana kadehtia jonkun toisen elämäntyyliä ja työtä. Tästä yhtälöstä unohtuu se, että kadehtimamme ihminen on tehnyt todennäköisesti vuosia töitä saavuttaakseen sen vapauden tai vaurauden, josta hän nyt nauttii ja joka näkyy ulospäin. 

En ole tässä itse yhtään parempi. Palkkatyössäni, myynnin konsultoinnin parissa työskennellessäni ihastelin, miten helpolta verkkokurssin tekeminen muiden digiyrittäjien toimesta näytti. Mieleni hakeutui lukemaan otsikoita “Näin tienasin 50.000 € yhdellä kurssilanseerauksella!”. Näistä syttyi kipinä ja ajatus “helposta” rahasta. Passiivinen tulo suorastaan poltteli taskuissa.
Nyt kun pari vuotta yrittäjyyttä takana, tiedän kuitenkin sanoa, että mikään ei ole niin helppoa kuin mitä se jonkun toisen tekemänä näyttää.

Pointtini on, että sinulla saa olla unelmia ja niitä pitääkin olla. Unelmien lisäksi tarvitset kuitenkin myös selkeät tavoitteet ja konkreettisia tekoja, jotta tavoitteesi ja unelmasi voivat joku päivä käydä toteen.
Konkreettisten tekojen lisäksi tarvitaan myös toimivia ohjelmistoja, mutta nämä ovat onneksi saatavilla suht pienillä investoinneilla.

Tiedostan, että jokaisella on oma ”kipurajansa” siinä, paljonko on valmis investoimaan ohjelmistoihin. Aiemmasta viisastuneena voin kuitenkin todeta, että parin kympin ero kk-maksussa tulee monin kertaisena takaisin, kun ohjelma on muutoin toimiva.
Maksan tosiaan esimerkiksi itse noin 145 €/kk Kajabista, jolla pystyn hoitamaan ison osan liiketoimintani kannalta tärkeistä asioista (eli verkkovalmennusalusta, myyntisivut, sisäpiirin uutiskirjeet ja viikkoviestit, verkkovalmennukset ja verkkokurssit, maksuintegraatiot jne.).

Valintaa tehdessäsi kannattaa siis myös ajatella siten, että mitä enemmän pystyt automatisoimaan liiketoimintaasi heti alkumetreiltä saakka, sitä enemmän pystyt panostamaan liiketoimintasi kasvattamiseen nyt ja tulevaisuudessa. Tällä tavalla et tuhlaa myöskään aikaasi esimerkiksi turhien teknisten vikojen ratkomiseen tai hassaa rahojasi moniin eri ohjelmistoihin. Vaikka toki täytyy todeta, että jos googlaat mikä on “paras verkkokurssi alusta” on tähän varmasti yhtä monta vastausta kuin on palveluntarjoajiakin. Itse pidän Kajabia nykyään ylivertaisena. :) 

8. Myytti, jonka haluan murtaa

Kuvittelin vielä 2 vuotta sitten niin, että asiakkaille täytyy tarjota kaikki mahdolliset maksuvaihtoehdot eikä pelkästään pankki- ja luottokorttia tai laskua. 

Minulle ei kuitenkaan ole vielä tänäkään päivänä kertaakaan käynyt siten, että asiakkaani olisi tullut sanomaani minulle olevansa tyytymätön tarjoamiini maksuvaihtoehtoihin. Tämä johtuu todennäköisesti myös siitä, että ihmiset tietävät verkkomaksamisen olevan turvallista luottokortilla.

Uskallan siis väittää, että sinunkaan myyntisi eivät jää siitä kiinni, että valitset yrittäjänä itsellesi kustannustehokkaimman vaihtoehdon. (Minun tapauksessani tämä tarkoitti sitä, että ohjelmistoa vaihtamalla välityspalkkio tippui lähes 10 %:sta -> 1%:iin!

9. Haluatko kokeilla Kajabia ilmaiseksi 30 päivää?

Sinua ei veloiteta lainkaan, mikäli perut ohjelmiston käytön 30 päivän kokeilujakson aikana. (Normaalisti maksuton kokeilujakso on vain 14 päivää, mutta ylläolevasta linkistä saa pidennetyn kokeilujakson, jotta ehdit rauhassa tutustua ohjelmistoon). 
Otin itsekin ohjelmiston käyttööni tällaisen kokeilujakson kautta. Tuolloin kokeilujakso tosin taisi olla lyhyempi, mutta päädyin ryhtymään maksavaksi asiakkaaksi jo ennen kokeilujakson päättymistä - niin tyytyväinen palveluun olin (ja olen edelleen).

HUOM! Kun otat Kajabista Basic tai Growth -version käyttöösi ylläolevan linkkini kautta, tarjoan sinulle ilmaiseksi 60 minuutin sparrailutuokion niin pääset helposti alkuun ohjelmiston käytön kanssa (tai voit halutessasi hyödyntää sen vaikka myyntisi yleiseen sparraukseen). 

Nyt tiedät mitä asioita sinun kannattaa ottaa huomioon verkkokurssi alustaa valitessasi, ja mikä on minun mielestäni paras verkkovalmennusalusta tai paras verkkokurssialusta - kummalla nimellä sitä kutsutkaan. Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa satsata heti alusta alkaen laatuun ja ottaa käyttöön ohjelmisto, joka mahdollistaa sinulle yritystoimintasi kasvattamisen helpommin ja samaan aikaan kustannustehokkaimmin. Toivottavasti tämä postaus auttaa sinua aloittamaan verkkokurssin tekeminen ja tekemään päätöksen Kajabi vai Campwire välillä.

Verkkokurssin tekeminen - Kajabi vai Campwire kokemuksia.png
 

Postaus sisältää affiliate-linkkejä, jotka on merkitty *-merkillä. Pelkkä linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja. Voit vierailla sivustolla rauhassa ja harkita ostopäätöstä haluamasi ajan.

Ostamalla tuotteet tai palvelun affiliate-linkin kautta, saan tästä pienehkön komission tai tuotteen/palvelun ilmaisen käyttökuukauden - ilman että sinulle syntyy tästä lisäkuluja.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut. Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma onko siitä sinulle apua tai et ole varma auttaako se sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Mitä mieltä olet tästä postauksesta?

Menesty-piilotyonhaussa-hybridi