Minulta kysytään usein, miten LinkedIn toimii? Ei kai sinne kannata liittyä, jos ei ole vielä työkokemusta? Mitä minun kannattaisi edes kertoa siellä itsestäni? Siis minulla ei varmasti ole riittävästi työkokemusta, että minun kannattaisi luoda profiilia. Olen vasta opiskelija eikä minulla ole mitään annettavaa LinkedIniin. En tiedä kannattaako LinkedIn-profiili kirjoittaa suomeksi vai englanniksi, joten en ole tehnyt sitä vielä ollenkaan. En kehtaa luoda profiilia, jos vaikka naapurini näkee sen.
Haluankin nyt purkaa LinkedIniin liittyvän myytin, johon olen viime aikoina törmännyt toistuvasti keskustellessani eri ihmisten kanssa, jotta tiedät tämän postauksen luettuasi
Miten LinkedIn toimii?
Ennen kuin kuitenkaan hyppään asioiden edelle, lienee paikallaan avata LinkedIn yhdellä lauseella. Kyseessä on siis sosiaalisen median alusta/kanava, jonne kuka tahansa voi luoda omilla tiedoillaan profiilin. LinkedIn on tarkoitettu keskustelualustaksi niin työssä kuin työnhaussa oleville. Erityisen hyvin LinkedIn soveltuu asiantuntija- ja esihenkilörooleissa työskenteleville tai vastaavaa työtä hakeville.
Ei profiilia LinkedInissä?
Olen toistuvasti törmännyt keskustellessani eri ihmisten kanssa siihen, että moni vierastaa LinkedIniin liittymistä. Kysyessäni syytä, vastaus on usein se, ettei henkilöllä ole välttämättä vielä oman alan työkokemusta tai mielletään, että kokemusta “ei ole tarpeeksi” ja kynnys profiilin tekemiselle on siksi niin suuri.
Tuntuu, että moni mieltää LinkedInin paikkana, jossa “kaikilla on jo kaikki” ja jonne “minulla ei ole vielä mitään annettavaa”. Olen yrittänyt miettiä syitä, mistä tällaiset harhauskomukset johtuvat. Luulen, että nämä juontavat juurensa siitä, että LinkedInistä puhutaan “bisneselämän” sosiaalisen media alustana ja sen eroja alleviivataan esimerkiksi Facebookin kanssa.
Nämä kaksi alustaa toki pitääkin erottaa toisistaan. LinkedInissä ei jaeta kissakuvia tai kerrota suu vaahdossa lomareissuista. Postaukset liittyvät yritysmaailmaan ja työelämään tavalla tai toisella. Kuvia laiturin nokasta näkyy lähinnä kesäaikaan, kun joku ilmoittaa olevansa “out of office” seuraavat 4 viikkoa. Ja kyllä, on totta, että LinkedInissä on paljon yritysjohtajia ja se on suunnattu pääosin tietotyöläisille, toimihenkilöille ja johtajille. LinkedInissä on kuitenkin tilaa inhimillisyydelle ja oppimiselle. Alustalla on lähtökohtaisesti hyvin kannustava ilmapiiri ja esimerkiksi työnhakijoiden henkilökohtaiset postaukset omasta työnhaustaan saavat yleensä runsaasti jakoja ja näkyvyyttä hyvässä hengessä - mikä luonnollisesti tarkoittaa parempaa todennäköisyyttä työllistyä. Ihmisillä on aito halu auttaa.
Älä siis enää syötä itsellesi valhetta, että sinun pitäisi olla “valmis” tai “kokeneempi”, jotta voisit liittyä LinkedIniin. Mitä nopeammin päästät tästä rajoittavasta uskomuksesta irti, sitä parempi. Nimittäin mitä aikaisemmassa vaiheessa liityt, sitä mielenkiintoisempia mahdollisuuksia/työtarjouksia tulet todennäköisesti saamaan (eikä koskaan ole liian myöhäistä!). Lisäksi saat mahdollisuuden osallistua mielenkiintoisiin keskusteluihin sinua kiinnostavista aiheista. Keskustelun taso on laadukasta ja asiallista, sillä LinkedInissä jokainen kirjoittaa kommenttinsa omalla nimellään.
Ja kuten jo alussa totesinkin, LinkedIniin voi liittyä kuka tahansa. Käyttäjissä on niin työntekijöitä, työnantajia, yrittäjiä, palkkatyöläisiä kuin työnhakijoita. Osa on alansa huipulla, osa vasta aloittelee uraansa. En ainakaan itse keksi mitään parempaa keinoa oppia uutta, kuin alan huipuilta.
Asia joka sinun on hyvä tiedostaa miettiessäsi miten LinkedIn toimii
Ennen kuin liityt ja sen jälkeen unohdat profiilisi, haluan avata parilla sanalla hyvin karrikoidusti LinkedInin eri “käyttäjätyypit”. Tämä toivottavasti auttaa sinua ymmärtämään verkostoitumispyyntöjä vähän paremmin ja heittämään suomalaisille tutun vaatimattomuuden taka-alalle.
Siinä missä Facebookissa lähetetään kaveripyyntö, lähetetään LinkedInissä siis verkostoitumiskutsu (eli connection -pyyntö). Ja koska jokainen meistä käyttää LinkedIniä omista lähtökohdistaan ja motiiveistaan, tulet varmasti törmäämään ainakin seuraaviin tyyppeihin:
1. “Avoimet verkostoitujat” ( = LION - LinkedIn Open Networking) kertovat jo profiilinsa otsikkorivillä hyväksyvänsä verkostoonsa kaikki kiinnostuneet - heidän kauttaan saatat saada helposti lisää näkyvyyttä postauksillesi. Heidän seuraaja joukkonsa on siis laaja ja postausten “yleisö” on ympäri maailmaa ja hyvin erilaisilta aloilta.
2. “Aktiiviset verkostoitujat” eivät välttämättä ole tavanneet henkilöä, jonka pyytävät verkostoonsa. Tausta-ajatuksena voi olla, että verkostoon lisätyllä henkilöllä on kiinnostava tausta ja aktiivinen verkostoituja haluaisi tehdä mahdollisesti tulevaisuudessa yhteistyötä kyseisen henkilön kanssa.
Sivuhuomio: Mikäli päätät suhtautua LinkedInissä verkostosi luomiseen tällä tavalla, kannattaa verkostoitumispyyntöjä lähettäessä mukaan lisätä henkilökohtainen viesti, jossa kerrot miksi haluaisit verkostoitua kyseisen henkilön kanssa (tällä tavoin vältyt siltä, että profiilisi raportoidaan ns. “feikkitilinä”).
3. “Hyväksyn vain tuntemani henkilöt” -verkostoitujat kutsuvat ja hyväksyvät omaan verkostoonsa (“connectioniksi”) vain ne, joiden kanssa ovat joskus työskennelleet, opiskelleet tms. (tästä on toki eri ulottuvuuksia).
Sivuhuomio: Mitä tiukemmalla kammalla tähän “ihmisten tuntemiseen” suhtaudut, sitä pienemmäksi verkostosi jää. Se, että lisäät LinkedInissä “Pekan” verkostoosi tai hyväksyt häneltä tulleen verkostoitumispyynnön, vaikka olet tavannut hänet vain kerran, on ihan ok. Lopulta juurikin “Pekka” saattaa olla se, joka vinkkaa sinulle inboxiin sinua kiinnostavan työpaikan tai jakaa työnhakuun liittyvän päivityksesi, jonka hänen verkostoonsa kuuluva rekrytoija sitten bongaa.
4. “En verkostoidu kenenkään kanssa” -tyypit ovat henkilöitä, jotka ovat luoneet profiilinsa, koska joku niin suositteli. Nämä tyypit eivät välttämättä kehtaa pyytää tai hyväksyä ketään verkostoonsa ja nostavat tällä tavoin riman itselleen (ja muille) saavuttamattoman korkealle. Valitettavasti nämä nelosryhmän tyypit ovat vain hyvin pienen murto-osan edellä niitä, joilla ei ole profiilia lainkaan.
Miten LinkedIn toimii?
LinkedInin koko idea perustuu verkostoitumiseen. Kerron esimerkin: Kuvitellaan, että sinulla on verkostossasi esimerkiksi 100 henkilöä. Kirjoitat työnhakupostauksen, jonka näkevät nuo 100 verkostoosi kuuluvaa henkilöä (tokikaan kaikki eivät varmasti satu sitä lukemaan, mutta heillä on mahdollisuus siihen). Tämän lisäksi postauksesi näkevät nuo sinun verkostoosi kuuluvan 100 henkilön verkostoon kuuluvat, mikäli verkostoosi kuuluva henkilö tykkää/jakaa/kommentoi postaustasi. Tämä ulottuu aina “kolmannelle” tasolle saakka, eli verkostoosi kuuluvan henkilön verkostoon kuuluvan henkilön verkostoon kuuluvan henkilön on mahdollista nähdä postauksesi. Huh. Menen itsekin pyörälle päästäni edellistä lausetta lukiessani, mutta saatko siis kiinni, miksi LinkedIn on niin mieletön kanava työnhakijoille, rekrytoijille ja myyjille?
Miten LinkedIniä voit hyödyntää työnhaussa erottautumiseen muista hakijoista?
Sitten kun aika on sinulle kypsä (eli kun lakkaat murehtimasta, mitä joku muu sinusta ajattelee), julkaiset itsestäsi LinkedInissä esittelyn, jossa kerrot olevasi avoin työtarjouksille. Voin luvata sinulle, että tulet erottumaan eduksesi.