Verkkokurssi-ideoita – Rakenna verkkokurssi-idea näiden 4 peruspilarin päälle

Haluaisitko aloittaa digitaalisten tuotteiden ja paikkariippumattoman yrittäjyyden verkkokurssien avulla? Tuntuuko sinusta kuitenkin, että olet hukassa verkkokurssi-ideasi suhteen? Käydään tässä blogiartikkelissa läpi keinoja, miten voit keksiä verkkokurssi-ideoita, joiden avulla asiakkaasi saavat tuloksia ja jotka auttavat sinua menestymään. 

Verkkokurssiaihetta miettiessäsi voit lähestyä asiaa Ikigain näkökulmasta. Kyseessä on vanha japanilainen filosofinen käsite, joka Wikipedian mukaan viittaa johonkin, joka antaa ihmiselle merkityksellisyyden tunteen tai syyn elää. 
Äkkiseltään vertaus saattaa tuntua hassulta, mutta puran ajatuksen tarkemmin alle.

Kun mietit Verkkokurssi-ideoita – Rakenna verkkokurssi-idea näiden 4 peruspilarin päälle:

  1. Asiat, joissa olet hyvä
  2. Asiat, joita rakastat
  3. Asiat, joita maailma tarvitsee
  4. Asiat, joista ollaan valmiita maksamaan

Verkkokurssi-ideoita – Rakenna verkkokurssi-idea näiden 4 peruspilarin päälle
Käydään seuraavaksi tarkemmin kohta kohdalta läpi nämä peruspilarit, jotta saat paremmin kiinni, miksi tämä lähestymistapa on niin hyödyllinen. 

1. Asiat, joissa olet hyvä

Kun kaipaat verkkokurssi-ideoita, voit miettiä, millaista osaamista sinulla on, jota voit jakaa verkkokurssisi avulla tuleville asiakkaillesi. Osaamisesi voi olla tutkinnon kautta hankittua tietoa tai itsenäisesti opittuja taitoja. Olennaista on, että olet asiakastasi vähintään muutaman askeleen edellä. Kaikkeen ei siis tarvita sertifikaatteja tai tutkintoa. Joskus kokemus on arvokkaampaa kuin pelkkä teoriassa hankittu tieto. Ethän siis vähättele osaamistasi tai tietotaitoasi!
Kannattaa myös muistaa, että ihmiset etsivät verkkokursseja, joissa opetetaan laadukasta, ajantasaista ja hyödyllistä tietoa. Nähdessään, että sinulla on verkkokurssin pitäjänä syvällistä ymmärrystä ja kokemusta aiheesta, ovat potentiaaliset asiakkaasikin valmiimpia sitoutumaan verkkokurssiisi. Lisäksi, valitessasi verkkokurssi-idean, jossa oma osaamisesi loistaa, voit helpommin rakentaa itsellesi maineen luotettavana asiantuntijana.

2. Asiat, joita rakastat

Verkkokurssiaihetta ei kannata rakentaa pelkän osaamisen päälle, jos aihe ei todellisuudessa kiinnosta sinua. Intohimon puute tai tylsistyminen omaa aihetta kohtaan heijastuu nimittäin herkästi myös asiakkaillesi ja voi vaikuttaa sitä kautta myös verkkokurssisi sitoutumiseen ja onnistumisiin (ja näillä taas on vaikutusta myös tuleviin myynteihin). 

Suosittelenkin miettimään verkkokurssi-idean, joka todella innostaa sinua. Tällä tavalla sinun on helpompi säilyttää motivaatiosi koko verkkokurssin toteuttamisen ajan, joka voi nimittäin olla vaativa ja intensiivinenkin prosessi. Innostus ja sisäinen palo aihettasi kohtaan voi kuitenkin auttaa sinua selättämään esimerkiksi epävarmuuden ja pysymään sitoutuneena verkkokurssin myynnin ja toteutuksen loppuun saakka.

Kun valitset aiheen, joissa yhdistyy nämä kaksi edellä mainittua peruspilaria eli osaamisesi ja se mitä rakastat, olet Ikigain mukaan intohimon äärellä. Oma osaaminen ja kiinnostuksen kohteet ovat siis olennainen lähtökohta menestyksekkäälle verkkokurssille. Ne eivät ainoastaan auta sinua valitsemaan verkkokurssiaihetta, joka resonoi osallistujien kanssa vaan tarjoaa heille myös todellista arvoa. Tämä yhdistelmä luo vahvan perustan menestykselle ja osallistujien sitoutumiselle verkkokurssillasi.

Jos kaipaat apua verkkokurssialustan valintaan, lue tämä: Verkkokurssin tekeminen - Kajabi vai Campwire kokemuksia yrittäjältä.

Verkkokurssi-ideoita – Rakenna verkkokurssi-idea näiden 4 peruspilarin päälle_2.jpg3. Asiat, joita maailma tarvitsee

Kun pohdit eri verkkokurssi-ideoita, on keskeistä ottaa huomioon myös unelma-asiakkaasi tarpeet. Vaikka verkkokurssisisisältö olisi huippulaatuista, se jää vaille merkitystä, mikäli se ei vastaa kohdeyleisösi tarpeisiin ja odotuksiin.


Kohdeyleisön tarpeiden ymmärtäminen on siis avainasemassa verkkokurssisi menestyksen kannalta. Se ei pelkästään ohjaa sisällön suunnittelua, vaan sillä on merkittävä vaikutus myös markkinoinnin tehokkuuteen ja osallistujien sitoutumiseen.
Kohdeyleisön tarpeiden ymmärtäminen auttaa myös tuottamaan arvoa osallistujille. Kun tarjoat ratkaisuja heidän ongelmiinsa ja vastaat heidän tarpeisiinsa, he kokevat kurssin hyödylliseksi ja merkitykselliseksi. Tämä rakentaa luottamusta ja vahvistaa samalla asemaasi oman alasi asiantuntijana.

Lisäksi kohdeyleisön tarpeiden ymmärtäminen luo myös kilpailuetua. Tarjoamalla kurssin, joka vastaa paremmin kohdeyleisösi tarpeisiin kuin kilpailijoiden verkkokurssit, erottaudut joukosta ja houkuttelet enemmän osallistujia. Tämä puolestaan vaikuttaa myönteisesti tuloksiisi ja menestykseesi markkinoilla.

Mikäli rakennat verkkokurssiaiheesi puhtaasti niiden asioiden ympärille, joita maailma tarvitsee ja joita rakastat, perustuu verkkokurssi-ideasi Ikigain oppien mukaan mission päälle.

Vinkki: Voit toteuttaa kohderyhmällesi esimerkiksi pienimuotoisen kyselyn tai tutkia answerthepublic-työkalulla, mitä aihealueesi ympärillä kysytään.

4. Asiat, joista ollaan valmiita maksamaan

Verkkokurssin menestyksekkäässä suunnittelussa yksi keskeisimmistä tekijöistä on kysynnän ja markkinatrendien ymmärtäminen – eli mistä asioista ollaan valmiita maksamaan. Tämä edellyttää perusteellista tutkimusta ja syvällistä käsitystä siitä, mitä kohdeyleisösi etsii netistä ja millaisia suuntauksia kyseisen aiheen ympärillä markkinoilla vallitsee.

Kun perehdyt tarkemmin kysyntään ja siihen, mistä maailmalla tällä hetkellä puhutaan, voit suunnitella verkkokurssin, joka ei vastaa pelkästään kohdeyleisösi tarpeisiin ja odotuksiin vaan josta he ovat myös valmiita maksamaan. 

Markkinatrendien tunteminen avaa sinulle myös uusia mahdollisuuksia markkinoilla. Voit etsiä verkkokurssiaiheita, joilla on vähemmän kilpailua, mutta suuri kysyntä. Tämä on myös hyvä tilaisuus erottua ja menestyä markkinoilla. Lisäksi ajoissa tunnistetut nousevat trendit antavat sinulle etulyöntiaseman kurssin suunnittelussa ja toteutuksessa.

Tarjoamalla kurssin, joka vastaa unelma-asiakkaasi ajankohtaisiin tarpeisiin ja trendeihin, voit rakentaa mainettasi alasi asiantuntijana ja luotettavana toimijana. Tämä puolestaan houkuttelee lisää osallistujia ja kasvattaa kurssisi suosiota ja menestystä.

Kysynnän tunteminen ja markkinatrendien seuraaminen ovat siis olennaisia tekijöitä, kun viet verkkokurssi-ideoita suunnitelmasta käytäntöön. Ilman näiden kahden ymmärrystä verkkokurssi-ideasi saattaa jäädä kananlennoksi. 

Vinkki: Tässä vaiheessa kannattaa tehdä kilpailija-analyysiä ja tutkia tarkemmin, millaisia verkkokursseja on jo olemassa. 
Muistathan kuitenkin, että sinun ei kannata kopioida kilpailijoitasi! Se on ensinnäkin laitonta. Toisekseen voit varmasti asettua kilpailijasi asemaan ja miettiä, miltä sinusta tuntuisi, jos huomaisit toisen henkilön kopioineen sinulta.

Jos sen sijaan kaipaat apua kurssisi sisältöön tai vaikka myyntisivun tekemiseen, kannattaa näissä kääntyä ammattilaisten puoleen, jotka auttavat sinua tekemään uniikit materiaalit, jotka eivät jäljittele kilpailijoitasi vaan erottuvat aidosti joukosta!

Ideaali tilanteessa löydät useita verkkokurssi-ideoita, joista kuitenkin 1-2 on sellaisia, joissa toteutuu nämä Ikigain kaikki 4 kohtaa. Valitse kuitenkin lopulta vain yksi verkkokurssi-idea, jota lähdet systemaattisesti ja hyvin suunnitellusti viemään eteenpäin. Jos haluat pallotella verkkokurssi-ideoitasi kanssani, voit varata maksuttoman 30 minuutin yrittäjäsparrin tästä!

 

Nyt kun tiedät, miten sinun kannattaa alkaa hahmotella verkkokurssi-ideoita – Rakenna verkkokurssi-idea näiden 4 peruspilarin päälle, kääri hihat ja ryhdy tekemään töitä unelmiesi eteen!

Suosittelen, että luet seuraavaksi tämän postauksen: Verkkokurssin tekeminen - Kajabi vai Campwire kokemuksia yrittäjältä ja hyödynnät maksuttoman kokeilujakson, jonka aikana ehdit hyvin valmistella kurssisi myyntikuntoon.

Mitä mieltä olet tästä postauksesta?

Menesty-piilotyonhaussa-hybridi